fbpx

Logo Laten Ontwerpen

Waarom een logo?

Als organisatie is het van belang dat uw omgeving, maar vooral uw doelgroep weet van uw bestaan. Want u wilt immers dat uw doelgroep van uw producten en/of diensten gebruikt maakt. Om een organisatie nou beter te onthouden of te herkennen is het handig om een logo te gebruiken. Een herkenningsteken voor uw organisatie. Vergelijk het met een persoon, die kun je pas kennen op het moment dat je diens naam weet. Als je bovendien zijn of haar gezicht kent, is het onthouden van die persoon nog veel makkelijker.  Kortom: naam en logo is eigenlijk de naam en het gezicht van een organisatie.

Wat is een goed logo?

Een goed logo is een eenvoudig, herkenbaar, tijdloos, flexibel en gepast figuur dat voor uw organisatie staat.

Een eenvoudig logo-ontwerp zorgt voor een hoog herkenbaar factor en zorgt ervoor dat het logo flexibel en memorabel kan zijn. Goede logo’s hebben iets unieks zonder het te overdrijven. Dit principe wordt ook wel het K.I.S.S.-Principe genoemd (Keep It Simple, Stupid). Een logo moet te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nou langs loopt of met 70 km/u voorbij zoeft.

Een  logo is memorabel. Vlak achter het principe van eenvoud volgt het principe van herkenbaarheid. Een goed logo-ontwerp moet herkenbaar zijn. Dit wordt bereikt door het logo eenvoudig te maken en ervoor te zorgen dat het bij het bedrijf past. Een logo hoeft het bedrijf niet letterlijk uit te beelden

 Een  logo is tijdloos – daarmee wordt bedoeld dat het logo de tijd zal weerstaan. Hoe effectief is een logo na 10, 20 of zelfs 50 jaar?      Een uitspraak die bij dit principe hoort, is “Leave trends to the fashion industry”; de identiteit van je bedrijf is niet bedoeld om vaak vernieuwd te worden. De identiteit van een bedrijf hoort niet de stijl van de massa te volgen, het hoort op te vallen tussen de rest.

Een logo moet bruikbaar zijn op verschillende media en in verschillende vormen en maten. Om dit te garanderen moet een logo opgebouwd zijn als vector, om ervoor te zorgen dat het logo tot iedere grootte geschaald kan worden zonder kwaliteit te verliezen.

Een  logo past bij het bedrijf waarvoor het dient. Bij het ontwerpen van een logo voor een speelgoedwinkel is het gepast om een kinderlijk lettertype en kleurenschema te gebruiken, iets wat minder gepast zou zijn voor een advocatenbureau.

Het is ook belangrijk om te vermelden dat een logo niet de dienst of het product van een bedrijf hoeft te tonen. Logo’s van automerken hoeven geen auto’s te tonen, logo’s van bedrijven die computers bouwen hoeven geen computer te tonen. Het Harley Davidson-logo is bijvoorbeeld geen motor en het Nokia-logo geen mobiele telefoon. Een logo is puur bedoeld als identificatie van het bedrijf.

Vraag volledig vrijblijvend uw offerte aan:

Vraag direct een offerte aan: