fbpx

Vectoriseren

Vectoren

Dit is het allerbelangrijkst  en meteen ook het punt dat vaak mis gaat bij goedkopere ontwerpers. Ik leg zo uit wat vectoren precies zijn, maar laat ik beginnen met uitleggen waarom je een vectorversie van je logo wilt hebben.

Een logo is een soort stempel dat je op van alles en nog wat moet kunnen plakken. Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals een pen of de bovenkant van een website, of hele grote, zoals een vrachtwagen of billboard. Dat betekent dat je logo ook supergroot gemaakt moet kunnen worden. Kan dat niet – omdat je logo gewoonweg niet groter is – dan moet het logo ‘opgeblazen’ worden en wordt het korrelig of onscherp. Niet mooi en dus geen goed visitekaartje voor je bedrijf.

Pixelbestanden

Nou zijn er twee soorten afbeeldingsbestanden: vectorbestanden en pixelbestanden. Pixelbestanden kennen we allemaal. Denk maar aan jpeg-, gif- of png-bestanden. Foto’s worden bijvoorbeeld vaak opgeslagen als jpeg-bestand. Zo’n pixelbestand bevat pixels (je had het kunnen raden …). Een pixel kun je vergelijken met een steekje uit een borduurwerk. Doordat je heel veel steekjes bij elkaar hebt in verschillende kleuren, zie je een afbeelding. Kijk je van veraf, dan zie je de steekjes niet, maar alleen de afbeelding. Kijk je van dichtbij dan zie je duidelijk de steekjes zitten.

Zo is het ook met pixels. Zoom je heel erg in (bijvoorbeeld omdat je de afbeelding groter moet maken dan dat hij is), dan worden de pixels duidelijk zichtbaar. Dat is niet mooi en wil je dus voorkomen.

Vectorbestanden

Daarom zijn vectorbestanden bedacht. Vectoren zijn wiskundige formules. Met die formules wordt bijvoorbeeld aangegeven dat ergens een cirkel staat, of een lijn of een rechthoek. Ook kunnen dingen zoals (vul)kleur en lijndikte erbij vermeld worden.

Zoals je een recept kunt vermenigvuldigen al naar gelang je voor meer of minder mensen kookt, zo kan een vectorbestand door de computer opgeschaald worden al naar gelang het beeldformaat dat nodig is. Op die manier genereert de computer de pixels naar behoefte en heb je altijd een scherpe afbeelding.

Vectorbestanden herkennen

Een logo kan dus als vectorbestand worden opgeslagen. Vectorbestanden kunnen o.a. de volgende bestandsformaten hebben:

  • .svg: wordt veel gebruikt op bijvoorbeeld websites.
  • .eps: dit is het meest gebruikelijke formaat om logo’s in aan te leveren. Let wel op, want een eps-bestand kan ook pixels bevatten en kan dus ook alleen maar pixels (en dus geen vectoren) bevatten. Dus check altijd even met je ontwerper of het écht vectoren bevat.
  • .ai: dit is een Illustrator-bestand. Adobe Illustrator is een veelgebruikt programma onder ontwerpers om logo’s mee te maken. Om zo’n bestand te openen moet je dus Adobe Illustrator hebben en dat moet dan ook nog eens dezelfde versie van het programma zijn (of nieuwer) als waarin het bestand is aangemaakt. Het is daardoor niet ontzettend handig om een logo mee aan te leveren.
  • .pdf: pdf-bestanden ken je waarschijnlijk al. Je kunt er van alles in stoppen, waaronder vectoren. Hiervoor geldt dus ook dat je even moet checken of er niet stiekem een pixel-versie van je logo in zit.

Png-bestanden

Een voordeel van vectorbestanden is dat ze meestal een transparante achtergrond hebben. Je kunt ze dus makkelijk ergens overheen zetten, zonder dat er een wit vlak achter je logo komt te staan. Datzelfde voordeel is mogelijk met png-bestanden. In tegenstelling tot jpeg-bestanden kun je een png namelijk transparantie meegeven.

Doe je veel zelf, bijvoorbeeld het maken van afbeeldingen voor social media, dan zijn png-bestanden een uitkomst. Je kunt je logo dan makkelijk zelf ergens overheen zetten. Let wel op dat het png-bestand genoeg pixels bevat voor het gewenste formaat, anders moet je het ‘opblazen’ en wordt het alsnog onscherp of korrelig.

Verschillende kleursystemen

Kleuren kunnen op verschillende manieren opgebouwd worden. Daar zijn in de loop der tijd verschillende kleursystemen voor ontwikkeld. Voor drukwerk heb je een ander kleursysteem nodig dan voor beeldschermen.

De volgende kleursystemen zijn cruciaal:

  • CMYK: dit staat voor Cyan (cyaan, een soort helderblauw), Magenta (knalroze), Yellow (geel) en Key (een soort zwart). Dit zijn de vier kleuren waar drukwerk mee wordt opgebouwd.
  • RGB: dit staat voor Red (rood), Green (groen) en Blue (blauw). Dit zijn de drie kleuren waar kleuren op je beeldscherm mee worden opgebouwd.

En dit is een mooie bonus:

  • PMS: dit staat voor Pantone Matching System, een uitvinding van het bedrijf Pantone. In tegenstelling tot CMYK en RGB, waarbij kleuren worden opgebouwd uit vier of drie losse kleuren, zijn PMS-kleuren unieke kleuren. Het werkt hetzelfde als een kleurenwaaier in de verfwinkel. Je kiest een kleur uit en met die kleur kan gedrukt worden. Het grote voordeel is dat je mooie, egale en krachtige kleuren krijgt. Bovendien weet je altijd zeker dat het exact dezelfde kleur is. Bij CMYK is er altijd een kleine foutmarge. De ene keer kan het een fractie blauwer zijn dan de ander keer, bijvoorbeeld.
    Nog een verschil is dat er geen drukraster is. Als je bij CMYK-drukwerk met een loep kijkt, zie je altijd kleine ‘inktpuntjes’ in de vier drukkleuren. Doordat ze zo klein zijn, vermengd ons oog ze en zie je één kleur. Afhankelijk van de grootte van de puntjes (het ‘raster’) kan het zijn dat je het met het blote oog ook een beetje kunt zien en dat is natuurlijk net iets minder mooi.

Van de kleurenversie(s) van je logo wil je dus in ieder geval een CMYK-bestand en een RGB-bestand hebben. Als er in je huisstijl PMS-kleuren worden gebruikt, dan wil je ook een PMS-bestand.

Vraag direct een offerte aan: